Thursday, January 27, 2011

Kini aku sedar...

Oh ALLAH...
Nama bagi Tuhan yang bersifat dengan Maha Ada...
Tuhan yang hanya Dia layak disembah...

Ini aku...
Hamba yang faqir ini...
Sekali lagi meluahkan isi hatiku...
Semoga dengan rahmatMu...
Kami diterimaMu...

Aku bersyukur padaMu...
Kerana membawa ku keluar dari kepompong kegelapan...
Lalu kau benarkan aku menjadi rama-rama yang indah paras...
Mewarnai alam dengan kurniaanMu...
Api yang membakar jiwaku...
Kau padamkannya dengan sifat Maha Lemah LembutMU...
Kanvas yang kian luntur dalam hatiku...
Kau corakkannya dengan membesarkan ZatMu...

Oh Tuhan...
Sebagaimana para pencinta itu merinduiMu...
Rabiatul Adawiyah...
Hasan Al-Basri...
Syeikh Junaid Al-Bughdadi...
Mansur Al-Halaj...
Ibnu Arabi...
Jalaluddin Ar-Rumi...
Uwais Al-Qarni...
Ibrahim Adham...
Dan begitu ramai lagi seperti golongan itu...
Mereka mencintaiMu...
Dan Engkau mencintai mereka...
Maka masukkanlah aku dalam golongan itu...
Dengan rahmat dan pertolonganMu...

Wahai Yang Maha Mulia...
Betapa jahatnya adabku kepadaMu...
Engkau berikan aku nikmat iman dan amal...
Tetapi yang aku lakukan hanyalah ingkar dan maksiat...
Engkau berikan aku nikmat berzikir menyebutMu...
Aku hanya melaungkan kata-kata nista...

Kini aku sedar...
Aku begitu memaksaMu...
Aku mendesakMu...
Bila doaku tidak dipenuhi...
Aku salahkan takdirMu...
Sedangkan Kau lakukan segalanya...
Dengan Qudrat dan IradatMu...

Aduh...
Aduh...
Aduh...
Madu Kau beri...
Racun ku balas...
Aku gopoh...
Aku lupa...
Aku lalai...
Aku ingkar...

Demi ZatMu Yang Agung...
Demi Nama-namaMu Yang Baik...
Demi Sifat-sifatMu Yang Sempurna...
Demi Perbuatan-perbuatanMu Yang Tanpa Terpaksa...
Ampunkan aku...
Segala kesalahanku...
Jadikan aku antara orang-orang yang kembali...
Setelah tersalah caturan dalam meniti...

Hanya kepadaMu aku menyembah...
Hanya kepadaMu aku pohon pertolongan...

Aku juga memohon...
Bunga yang mekar itu Kau pelihara untukku...
Kau lindungi ia...
Sesungguhnya Kau lah Sebaik-baik pemelihara...

Dan bila sampai masanya...
Satukan aku dan dia...
Dengan izinmu...
Moga kami lah...
Dua hati yang bersatu keranaMu...
Dengan pertolonganMu...
Dalam lautan cinta semata-mata padaMu...
Jadikan aku hambaMu yang beriman dengan sebenar-benar aqidah...
Kerana dia wanita beriman itu...
Hanya untuk lelaki yang beriman....

No comments:

Post a Comment